Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Att flytta till Filippinerna

• Please log in to reply
8 svar på detta ämne

#1 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 15 July 2007 - 23:12

Eftersom vi har en Svensk här på forumet som faktiskt flyttat till filippinerna så vore det nice med en liten snabb lathund om hur det faktiskt fungerar att göra det rent praktiskt.

Vilka papper skall man fixa? Kan man stanna på Filippinerna hur länge man vill eller behöver man förlänga visum mm? Kan man äga hus eller mark på Filippinerna som utlänning eller behöver man ta hjälp av en lokal kontakt?
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#2 r2d2

r2d2

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 46 Inlägg:

Postad 16 July 2007 - 04:02

fabian sade:

Eftersom vi har en Svensk här på forumet som faktiskt flyttat till filippinerna så vore det nice med en liten snabb lathund om hur det faktiskt fungerar att göra det rent praktiskt.

Vilka papper skall man fixa? Kan man stanna på Filippinerna hur länge man vill eller behöver man förlänga visum mm? Kan man äga hus eller mark på Filippinerna som utlänning eller behöver man ta hjälp av en lokal kontakt?

Det kan bli en rätt lång lathund :D

Tänkte starta några nya trådar med lathundar för olika ändamål som moderatorn kanske kan "klistra" så dom inte "trillar ned" i listan utan alltid ligger överst?

#3 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 16 July 2007 - 09:25

Absolut! Jag gör det så snart det börjar fyllas upp med inlägg här.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#4 r2d2

r2d2

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 46 Inlägg:

Postad 16 July 2007 - 11:11

fabian sade:

Absolut! Jag gör det så snart det börjar fyllas upp med inlägg här.

Låter bra. Kommer att redigera dessa efterhand som frågor jag missat tas upp.

#5 Hus-i-Filippinerna

Hus-i-Filippinerna

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 31 May 2010 - 21:25

Jag ville bara inflika att det finns nu möjlighet att köpa sig eget hus på ön Panglao i Bohol om det kan vara intressant för någon?

Hus till salu i Filippinerna

#6 kopykatz

kopykatz

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 23:24

hejsan är ny här och vet inte om jag skriver på rätt ställe. jag undrar en del saker har dating en tjej som bor utanför manilla i ett år och vi har kommit så lång att vi vill bli verkliga inte bara på internet.
När det är problem för henne att få visa till sverige vill hon att jag fyttar ner till henne i stället och jag är med på det.
till saken hör att hon tyvärr är än är gift för hennes man vägrar ge henne skiljmässa och det är 17 år sedan de gick i från varandra men hon säger at det är på gång nu att han ska ge henne skilmässa.
vad jag undrar över kommer det att vara ett hinder för oss om inte skiljmässan är klar när jag är redå att flyta  ??
vi planerar att gifta oss så fort skiljmässan är klar och vi gör det för vi verkligen vill det och för att möjligt att säkra mig att få stanna kvar.
vad jag även undrar över hur ska vi gå till väga så att jag kan få ett uppehålls och arbets visa ?
vad måste jag tänka på innan jag flytar tänker på papper och sådant vart jag söker uppehålls visa och allt det där. tackar på förhand.

#7 padie

padie

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 03:51

Tjena,
får börja med att citera dig "till saken hör att hon tyvärr är än är gift för hennes man vägrar ge henne skiljmässa och det är 17 år sedan de gick i från varandra men hon säger at det är på gång nu att han ska ge henne skilmässa" blir inte riktigt klok på vad du menar.
Anyway, det är inte bara att skilja sig på Filippinerna för att skiljsmässa finns inte, däremot finns annulering. Annulering är väldigt dyrt och tar låååång tid, gäller att hitta en bra advokat som har kontakter sen går det på ett par hundra tusen peso.
Finns ett annat forum som behandlar det du frågar om: www.destphil.se Arbets visa är inget enklet att få iheller, vad har du tänkt arbeta som? Det gäller ju att hitta ett företag som verkligen behöver dig istället för en Filippinare typ. Uppehålls tillstånd kostar pengar, ca 150000 peso med rätt kontakter. Varför är det problem för just henne att få visa till Sverige så att du blir tvungen att flytta ner istället?
Det är förbjudet enligt lag att bo ihop med en kvinna som är gift även om hon inte bor ihopa med sin man. Det är en komplicerad process du ger dig in på, verkar som du tänkter flytta ner för att jobba samt gifta dig med en som redan är gift. Efterssom du bara har träffat henne på internet så är mitt tips att leta upp ngn annan istället med mera ordnade förhållande så det inte kommer bli för komplicerat och kosta dig en massa onödiga pengar. Lägg dina pengar på en flygbiljett istället och res ner och kolla läget på plats i några månader. Verkar som du rusar in i något du inte har koll på.

mvh
Patrik
Over and out.....Padie :ninja:
www.coron.ph

#8 Kathrine

Kathrine

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:
  • PlatsBombay
  • Nästa resa:2012-02-20
  • Till:Sverige

Postad 30 January 2012 - 09:11

Visa inläggkopykatz på 22 January 2012 - 23:24 sade:

När det är problem för henne att få visa till sverige vill hon att jag fyttar ner till henne i stället och jag är med på det.

Vad är problemet? Uppehållstillstånd till Sverige tar mellan 3-9 månader att få och går utmärkt att söka även om ni inte är gifta.
/kathrine

www.visitgoa.se - en annorlunda vardag

#9 onnyt

onnyt

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 07 March 2012 - 07:41

Problemet är att Filippinerna inte släpper iväg sina medborgare hur som helst. Kan bli svårt för henne med tanke på att hon nog behöver ett par miljoner Piso på banken som bevis på att hon kan försörja sig själv utomlands.

Lyssna på Patrik för precis så är det. Annulment of marriage är mycket kostsamt och knappast något hon har råd med utan behöver en sponsor. Hennes man kommer antagligen kräva en hel del kosing för att gå med på det och det kommer definitivt inte att bli billigare när han får reda på att en "Cano" är med i leken. Annulment of marriage tar dessutom minst 6 månader. Ett år är den normala handläggningstiden. "Papa" i Rom skall ju godkänna det hela.

Liknande ämnen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar