Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem
Guest Message by DevFuse

- - - - -

Phu Quoc Vietnam

• Please log in to reply
9 svar på detta ämne

#1 Kise

Kise

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 05 November 2008 - 08:24

Jag önskar att få lite tips och idéer på vad man kan göra
   på ön Phu Quoc. Bästa stranden, ställen som är värda att ses
   och att bo billigt och bra.
   Även om hur man tar sig ut till ön på bästa sätt med båt/flyg.
   Gärna lite aktuella priser.

Tackar på förhand........Kise  :D

#2 staketskal

staketskal

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 08 November 2008 - 18:42

Vi var däer förra året. Tog flyget från saigon, kommer inte ihåg vad det kostade. Från ön tog vi båt till Rach Gia å därifrån tog vi oss upp via mekongdeltat. Klart superbra. Om ni vill bo på väldigt enkelt så rekomenderar jag Bai Sau som ligger på västra sidan långt ner i södra delen av ön. Väldigt enkla hyddor men superbra. Hit kom mest vetiameser. Personalen var supertrevliga. Värsta bästa stranden som man är helt ensam på. Ett paradis tyckte iallafall vi. På ön är det lungt, vi var å kolla på ett vattenfall i djungeln å sen bara for vi runt på hyrd motorcykel å tog det lungt. När vi kom till flygplatsen så var det fullt med folk som var på oss, men håll ut och vänta tills alla har gett sig av så kan ni hyra motorcykel för ett bra pris. Vill man bo lyxigare, dvs bättre rum, så ligger det många ställen i själva staden. Men kommer jag till ön så skulle jag lätt åka tillbaka dit vi var. Kan tänka mig att det inte kommer finnas sådana ställen länge till.

#3 Kise

Kise

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 10 November 2008 - 19:26

Tack för tips staketskal !
Det verkar som om vi skulle komma till en sagoö. HURRA!!!!!
Passar oss perfekt efter att ha rest runt i Laos, Kambodja och lite på fastlandet
i Vietnam.
Bada, sola och bara vá är nog det som behövs efter alla intryck man fått
under resans gång.
Jag undrar bara ett par grejer till och det är bl.a. om båtresan över. Hur lång tid tog den
på ett ungefär och är det varning för sjösjuka?
Hur mycket tid tycker du är lagom att lägga på att vara där? Vår resa är ju TYVÄRR
inte hur lång som helst. Vi måste räkna lte på tiden innan vi sticker iväg.

Hälsningar från Kise

#4 staketskal

staketskal

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 10 November 2008 - 22:04

Ja det är verkligen en sagoö.  Vi åkte med en katamaranbåt tror det tog 2-3 timmar. Som att åka ett flygplan, trångt men helt ok. Många vetiameser som blev sjösjuka, men ingen fara tyckte vi. När vi var ute på däck å rökte så tog en av maskinisterna tag i oss, han läste engelska så vi förhörde honom och han var så glad att han fick prata engelska. Vi var på ön i 4-5 dygn vilket vi tyckte var ok. Jag är ganska rastlös av mig å grejar bara en till två dagar på en strand. Man hade säkert kunnat tillbringa mer tid där men men vår tid räckte inte till för vi ville till mekongdeltat oxå. Ett varningens finger kan vara på plats å det är att det kan blåsa så mycket så att inte båtarna går. Kan säga att jag är avis på er. Hoppas ni gillar ön lika mycket som vi.

#5 Kise

Kise

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 11 November 2008 - 08:41

Hej och tack igen!
Ja, vi är såååå lyckligt lottade som kan göra den här resan. :) Och har man väl börjat
resa på detta sätt så kan man bara inte sluta. ALLA pengar som blir över läggs i
resekassan. Jag är också den där rastlösa typen som vill röra på mig efter någon/några
dagar. Man vill ju se se och uppleva så mycket som möjligt när man väl är i väg.
Vi börjar vår resa i Thailand vidare till Laos sedan ner till Kambodja och Vietnam. Bitvis
åker vi såklart på Mekongfloden. DET längtar jag efter! På denna länken gäller
visserligen Vietnam, men ni har ju varit på Mekongfloden skrev du. Var ni något i
Laos och åkte? Om ni var det, så vet du kanske något om orten Tha Khaek?
Där ska finnas en rätt så nyupptäckt grotta som har flera hundra Buddah-
figurer i brons. Har du varit där eller vet du något om det? Eller har du några andra
bra tips till oss på vad vi "måste" besöka eller göra under vår resa.
Om du/ni också älskar att resa som backpackers har jag ett riktigt bara tips till er.
Åk till KERALA I INDIEN!!!!!! WOW där kan ni också få världens upplevelser. Jag bara
älskar det landet. Ja, jag är inte färdig med Indien än, men varvar med andra delar
av Asien som också lockar mig till max. Jag hoppas att du snart kommer iväg på en
egen efterlängtad långresa igen, så du slipper vara avis på mig! :)

Hälsningar Kise

#6 staketskal

staketskal

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 11 November 2008 - 20:05

Hallå!
HAr inte varit i Laos...ännu. Vi skall åka till Indien nu i december och vara där i 4 veckor. Det vi vet är att vi landar i Bombay ocg sen vet vi inget mer. Efter vad alla säger så är det väl söderut som det bär av. Finns mycket skrivet om östra delen, har ni varit något på sydvästra delen? När vi var i Vietnam for vi från norr till söder. Ett ställe som jag gillade var Hue´Vi fick tag i världens bästa motorcykelguide, Happyman. Han tog oss till ett spa utanför staden där det kom varmt vatten från bergen och sedan ledde de ner det till små kanaler där man badade. Å fatta vi var helt ensama på där. Inga andra turister ja det var helt underbart. Hapyman tog oss med på guidad tur runt staden och vi kom bra överens så vi blev hembjudna till han och hans familj på julafton. Ett hål i väggen på 10 kvadrat  där han levde med sin fru och 4 barn. De bjöd på middag å vi satt på golvet, frun och barnen åt inte med oss utan satt brevid och tittade på. superjust. Hanoi är oxå skithäftigt. Trångt, bökigt, fart, å helt underbart. Har du tips på boende, vad man skall se i Kerala?

#7 challmans

challmans

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 18 December 2008 - 09:48

Hej jag ska till vietnam nästa vecka över nyår, har ej boende. är det någon som vet hur det är med boende tänkte äka till ön Phu quok. vart kan jag hitta boende inna, är det kört att bara åka dit? hur många hotell finns där?

svara snabbt om ni kan

MVH

#8 staketskal

staketskal

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 18 December 2008 - 23:04

Det beror ju på vart du skall ;), men det är lätt att hitta boende i alla prisklasser över allt. På Phu quok finns det finns mest resorts där men även en del hotell eller varför inte pröva det jag skrivit ovan. Du kommer inte ångra att du far ditt. Gott nytt år!!!

#9 karinh

karinh

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Postad 19 December 2008 - 15:20

Håller med staketskal om att phu quoc är fantastiskt. Vi gjorde tvärtom mot vad ni gjorde och tog en tur i mekong, hoppade av den och tog båten ut från Rach gia och flög tillbaka till saigon, jättesmidigt.
Vi bodde på Dong Dong som vi tyckte var jättebra det ligger också lite närmare stan. Missa inte att hyra en vespa och åka till bai sao beach på östra sidan av ön.
Det kan vara ganska fullt på planen. När vi skulle boka på resebyrå ett par dagar innan vi åkte var det fullt men fick till slut tag på en biljett via vietnam airlines kontor.

#10 skullsparkjoker

skullsparkjoker

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 18 April 2009 - 19:17

Hej!!

Planerar resa till KL, södra delarna av Vietnam i slutet av året. Såg den här tråden och tänkte kolla om man kan få lite efter info......

Liknande ämnen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar