Välkommen till Asien.se
![]() |
Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!
Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!
|
Postad 22 February 2012 - 15:04
Jag och min sambo reser till Goa för två veckors semester den 2dra mars. Detta är första resan och frågorna och funderingarna är många.
Jag börja med att tacka Fabian för ett suveränt forum och ett lika stort tack till er användare som fyller det med stundom suverän information.
En av mina funderingar rör hur man bäst klär sig som turist i Goa.
Hemma klär jag mig något udda, det är kläder med lite "tuffare" motiv, en del dödskallar och mer mörka och stundom bizarra motiv. Jag är även tatuerad och rakad.
Att folk tittar bryr jag mig inte om, men jag tillhör den skaran av människor som anser att man bör ta sedan dit man kommer och vill helst inte trampa någon på tårna.
Att Goa är mer "liberalt" än stora delar av övriga Indien har jag förstått, men har ändå läst att att det kan vara "konservativt" på en del sätt vad gäller sedvänjor och uppförande offentligt. Bl.a har jag läst att man bör hålla kärleks och ömhetsbetygelser så som kyssar m.m bakom stängda dörrar.
Då Goa drar en hel del västerländska turister så antar jag givetvis att lokalbefolkningen är "vana" vid att se både ett och annat, men undrar ändå vad ni har för upplevelser.
Hur indier kan gå i långbyxor året om är för mig en gåta. Då temperaturen här passerar 15 grader åker shortsen på.
Så hur är era upplevelser av mottagandet av er klädsel och ert beteende i Goa?
Postad 22 February 2012 - 17:35
Fete på 22 February 2012 - 15:04 sade:
Jag och min sambo reser till Goa för två veckors semester den 2dra mars. Detta är första resan och frågorna och funderingarna är många.
Jag börja med att tacka Fabian för ett suveränt forum och ett lika stort tack till er användare som fyller det med stundom suverän information.
En av mina funderingar rör hur man bäst klär sig som turist i Goa.
Hemma klär jag mig något udda, det är kläder med lite "tuffare" motiv, en del dödskallar och mer mörka och stundom bizarra motiv. Jag är även tatuerad och rakad.
Att folk tittar bryr jag mig inte om, men jag tillhör den skaran av människor som anser att man bör ta sedan dit man kommer och vill helst inte trampa någon på tårna.
Att Goa är mer "liberalt" än stora delar av övriga Indien har jag förstått, men har ändå läst att att det kan vara "konservativt" på en del sätt vad gäller sedvänjor och uppförande offentligt. Bl.a har jag läst att man bör hålla kärleks och ömhetsbetygelser så som kyssar m.m bakom stängda dörrar.
Då Goa drar en hel del västerländska turister så antar jag givetvis att lokalbefolkningen är "vana" vid att se både ett och annat, men undrar ändå vad ni har för upplevelser.
Hur indier kan gå i långbyxor året om är för mig en gåta. Då temperaturen här passerar 15 grader åker shortsen på.
Så hur är era upplevelser av mottagandet av er klädsel och ert beteende i Goa?
Jag valde att vara lite mera klädd när jag besökte närmsta lilla stad, halvlånga byxor eller kjol och t-shirt eller skjorta/blus med ärm. Jag blev alltid väldigt trevligt bemött så jag tror att det var bra val.
Tänk på att inte packa särskilt mycket kläder och skor, det allra mesta finns att köpa på plats. Flipflop är det enda som funkar på fötterna om man inte ska ut på MC-tur eller vandring i djungeln!
Ha en härlig resa!
Sofie
Postad 22 February 2012 - 20:05
Som Sofie nämnde funkar inte riktiga skor utan du KOMMER behöva flipflops eller nån annan form av sandal.
Själv var jag precis som du första gången och väldigt inne på att bete mig som en stereotypisk indier (det jag läst om en på internet!), inte gå i shorts, stryka mina skjortor osv. Det slutade med att jag gick runt halvnaken (shorts och flipflops) större delen av tiden som de flesta andra killar. I storstäder går jag i kortärmad skjorta eller t-shirt samt shorts och flipflops, precis som i Sverige.
Detta inlägg har redigerats av deknas: 22 February 2012 - 20:11
Liknande ämnen
Turist i sari?!Startad av Shanaya, 03 Oct 2009 |
|
|
||
Starta turist-företagStartad av jenna, 21 Apr 2009 |
|
|
||
Klädsel i indienStartad av Guest_rufus_*, 27 Jun 2007 |
|