Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Goa Mitten Av Mars

• Please log in to reply
32 svar på detta ämne

#1 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-03-09
  • Till:Goa

Postad 22 January 2012 - 12:06

Hej!
Jag planerar att boka en sista minuten resa och åka till Goa v.11-12. Jag kommer förmodligen åka ensam och undra om det är säkert för en kvinna att bo och ta sig runt själv i Goa?:)
Tänkte börja i Arambol några dagar och sedan åka ner till Palolem. Kanske är det någon annan som ska åka under samma tid? Känner mig lite smånervös över att åka själv och vore tacksam för tips om vart jag kan träffa andra som också är ute på egen hand:) Skulle också vilja ha tips om en bra boende i Arambol när jag kommer dit första natten och hur det funkar med taxi, är det bara att ta första bästa vid flygplatsen?

Vänliga hälsningar
Anna

#2 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 22 January 2012 - 13:34

Jag känner många tjejer som rest ensamma i Goa utan problem.

På flygplatsen finns prepaid taxis till alla stränder.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#3 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 13:56

Vad bra! Hoppas kunna komma i kontakt med lite trevliga människor på plats:)
Tack för svar!

#4 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 22 January 2012 - 14:06

Visa inlägghoneyflower på 22 January 2012 - 13:56 sade:

Vad bra! Hoppas kunna komma i kontakt med lite trevliga människor på plats:)
Tack för svar!

Det är lätt att komma i kontakt med trevliga människor på plats! :) Du kan ju skriva en rad på forumet strax innan du åker också och se om det är någon annan här på plats, jag har träffat otroligt mycket kul folk genom forumet!
Är just nu i Sverige...

#5 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 18:51

Vad skönt att höra! Ska absolut skriva en rad när det närmar sig! :)
Sen kom jag på att jag glömde fråga en annan sak. Är det någon som vet om det finns ett bra yoga eller Ayurveda center i närheten av Palolem? Tänkte passa på att få massage och gå på lite välgörande behandlingar.

Anna

#6 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 22 January 2012 - 20:22

Jag har hört mycket gott om behandlingarna på Bhakti Kutir.
Är just nu i Sverige...

#7 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 23:47

Tack tack tack...för alla snabba svar och ett jättebra forum!
Det ska bli fantastiskt roligt att göra den här resan och jag är rätt säker på att jag kommer älska det:)

#8 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne

Postad 29 January 2012 - 10:58

Hej, Anna!
Vill börja med att säga att jag varit tvungen att öppna ett nytt konto här, då jag fått problem med att komma in på mitt gamla (Maggan). Fabian...jag kontaktar dig om detta... :) Jag kommer att resa till Goa den 9 mars 2012 i två veckor. Det är min 7 resa till Goa och den 5 som jag reser ensam. Det är inga problem att resa själv...i alla fall inte i Goa. Alla är väldigt hjälpsamma och det är lätt att träffa nya bekantskaper där. Indier är ett mycket trevligt och hjälpsamt folk...och så britterna... :) Kanske det kan bli så att vi kan träffas och ta en öl...? Jag kommer att ha mitt boende centralt i Candolim...alldeles vid huvudgatan och nere vid stranden.

/Ann-Margreth

#9 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 18:07

Hej Ann-Margreth!

Det ser ut som vi kanske kommer sitta på samma plan ner till Goa:) Jag planerar också att åka den 9:de från Arlanda. Du med? Har du redan bokat boende? Vad jag förstår så landar man ganska sent på kvällen och jag tar tacksamt tips på vart jag kan sova första natten. Jag ska till Arambol några dagar i början av min vistelse och sedan till Palolem.

Mvh
Anna

#10 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne

Postad 29 January 2012 - 18:46

Ja, jag åker från Arlanda den 9 mars... :)...ja, jag åker med Apollo så jag har bokat transfer och ska bo på Holiday Beach Resort i Candolim. Köper du flygbiljett genom Apollo?...kanske det finns möjlighet att köpa till boende första natten...

Mvh/Ann-Margreth

#11 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 08:08

Härligt!:)
Ja, jag tänker köpa en sista minuten biljett genom Apollo. Jag har några vänner som är i Goa nu så jag hoppas på några bra tips på boende från dem. Annars gör jag nog så att jag använder hotellnatten som verkar vara inkluderad i priset. Jag lämnar min mailadress så kan vi ju höras av framöver om du känner för det:)  marvelhouse@hotmail.com

Anna

#12 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:
  • Till:Indien

Postad 31 January 2012 - 10:28

Skönt för dig att du landar vecka 11 -- Holifestivalen är veckan innan (8-9 mars tror jag)!

Jag var i Arambol i mars förra året och det är busenkelt att hitta boende varsomhelst för så lite som 200 (om inte mindre!) rupees med dush, västerländsk toalett, myggnät osv. Mars är i princip "low season" utan att vara FÖR "low" så allting är tillgängligt, billigt och allmänt enkelt. Det är absolut ingen spökstad utan precis lagom om du frågar mig. Otroligt varmt dock. Jag pratade med olika indier och fick höra att i mars kostar rum och liknande ungefär hälften av vad det gör annars, och att de flesta turister drar innan april. Flipflops är dock sinnessjukt dyrt så ta med egna! Jag hade själv planer på att åka dit i mars i år men det blir nog Kerala istället.

Föreslår att du helt enkelt går på promenad efter du anlänt och kollar vad du kan hitta. Är du skitsvettig så ta första bästa för en natt sen gå ut och leta efter ett nytt dagen efter, om du inte är nöjd alltså. Det finns ingen anledning att hitta ett rum i förväg då alla kostar i princip lika mycket och området är litet (du kan promenera överallt). Det finns ett obegränsat utbud av boende i Arambol i mars. Vill någon ha 400 så säg att du betalade 300 förra året, vill de ha 300 så säg att du betalar 250 på ditt nuvarande ställe. De är väldigt beroende av turister i mars och villiga att sänka sina priser rejält för att få dig att bo där. Det dyraste jag kunde hitta förra året var ett enormt fint rum för två högst upp på en klippa med utsikt över havet -- det kostade 500 tror jag. Själv föredrar jag dock att bo några minuter inåt land, där det är lite lugnare (det är dock väldigt lugnt överallt!).

Du kan åka lokalbuss hela vägen från Arambol till Palolem på några timmar med ett par byten, kostar några kronor. Har ej gjort det själv men fick all nödvändig information nedskriven på papper gratis inne på en random resebyrå i Arambol.

#13 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne

Postad 31 January 2012 - 18:31

Nja...vi landar den 9 mars vid 22-tiden... :)

#14 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne

Postad 31 January 2012 - 18:36

Låter som en bra idè, Anna... :) ...vad kul... ja, vi hörs av framöver... :)

#15 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 18:37

Enjoy!

Postad bild

#16 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne

Postad 01 February 2012 - 18:59

:) ...ojojoj... :) ...har aldrig varit nere vid denna här tiden...har man en chans att reagera eller det bara händer...??

#17 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 19:25

Det bara händer. Ungarna börjar jaga en med färgballonger redan dagen innan. Jag hade turen att spendera hela Holi ombord ett långdistanståg förra året, men när vi resten genom öknen kastade byborna in färg genom fönstren!

Jag rekommenderar regnskydd eller liknande för ryggorna när ni anländer, samt kläder ni inte tänker bära dagen efter.

#18 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 19:39

Visa inläggronald på 31 January 2012 - 10:28 sade:

Skönt för dig att du landar vecka 11 -- Holifestivalen är veckan innan (8-9 mars tror jag)!

Jag var i Arambol i mars förra året och det är busenkelt att hitta boende varsomhelst för så lite som 200 (om inte mindre!) rupees med dush, västerländsk toalett, myggnät osv. Mars är i princip "low season" utan att vara FÖR "low" så allting är tillgängligt, billigt och allmänt enkelt. Det är absolut ingen spökstad utan precis lagom om du frågar mig. Otroligt varmt dock. Jag pratade med olika indier och fick höra att i mars kostar rum och liknande ungefär hälften av vad det gör annars, och att de flesta turister drar innan april. Flipflops är dock sinnessjukt dyrt så ta med egna! Jag hade själv planer på att åka dit i Mars i år men det blir nog Kerala istället.

Föreslår att du helt enkelt går på promenad efter du anlänt och kollar vad du kan hitta. Är du skitsvettig så ta första bästa för en natt sen gå ut och leta efter ett nytt dagen efter, om du inte är nöjd alltså. Det finns ingen anledning att hitta ett rum i förväg då alla kostar i princip lika mycket och området är litet (du kan promenera överallt). Det finns ett obegränsat utbud av boende i Arambol i mars. Vill någon ha 400 så säg att du betalade 300 förra året, vill de ha 300 så säg att du betalar 250 på ditt nuvarande ställe. De är väldigt beroende av turister i mars och villiga att sänka sina priser rejält för att få dig att bo där. Det dyraste jag kunde hitta förra året var ett enormt fint rum för två högst upp på en klippa med utsikt över havet -- det kostade 500 tror jag. Själv föredrar jag dock att bo några minuter inåt land, där det är lite lugnare (det är dock väldigt lugnt överallt!).

Du kan åka lokalbuss hela vägen från Arambol till Palolem på några timmar med ett par byten, kostar några kronor. Har ej gjort det själv men fick all nödvändig information nedskriven på papper gratis inne på en random resebyrå i Arambol.

Hej!
Tack för all info!
Allt låter otroligt positivt och det känns jättebra! Det där med prutandet kommer bli min största utmaning...:)

Anna

#19 honeyflower

honeyflower

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 19:41

Visa inläggronald på 31 January 2012 - 18:37 sade:

Enjoy!

Postad bild

Ohh my...haha...spännande!:)

#20 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 19:45

Det bästa vore kanske om ni kunde hoppa in i en taxi som tar er direkt till ett specifikt hotell, hehe...

När ni vaknar är Holi över!

Postad bild

Liknande ämnen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar