J.S på 25 January 2012 - 21:47 sade:
Hur lång tid i förväg bör man åka för att vara i tid till flygplatserna? (reser till goa från mumbai tidig morgon och tillbakaresan till mumbai på en kväll)
Har nämligen bokat min hemresa så att jag åker från goa till mumbai vid 22 och är framme 23 typ och sen går hemflyget från mumbai hem vid 04 tiden samma morgon...är det ett alldeles för tight schema med passkontroll, bagageuthämtning/incheckning osv.?
Inrikesflyg brukar stänga incheckningen 20-30 minuter innan avgången, bagageinlämningen 30-40 minuter innan avgång. Kolla med ditt flygbolag exakt vilka tider som gäller. Utrikesflyg stänger incheckningen 45 minuter innan avgång. Tydligen blir man inte insläppt på Mumbais flygplats tidigare än 3 timmar innan avgång, så jag tror att dina tider är aldeles utmärkta!
Safteybox hos de billigare hotellen/hyddorna, finns det?
Ja det brukar finnas. Antingen i hyddan (plåtlåda med lås) eller i receptionen.
Något speciellt man alltid bör kontrollera innan man betalar för ett rum på plats?
Att rummet ser okej ut
Krav för att få hyra moped (måste man ha körkort osv)?
Om man måste ha körkort, kontrollerar de det eller är chansen att polisen tar en stor?
Höga eller låga böter för sådant?
En del kräver att man lämnar t.ex. pass eller ID-kort i deposition, men oftast behövs inte det. När jag hyrde MC i Panjim ville dom vara säkra på att jag hade körkort, på stränderna har det aldrig kommit på tal.
Om du blir stoppad av polisen så kommer du att få böter oavsett om du har allt i sin ordning. Om du har internationellt körkort och alla papper på motorcykeln så hittar dom på att du körde för fort t.ex., ge inte för mycket bara, 100-500 rupies brukar det röra sig om.
Är resan till elephant island en dagstrip? typ från tidig morgon till sen kväll?
Ungefärliga priser för den tripen?
Det tar några timmar att se Elephanta, båt går från Gateway of India och kostar typ 130 rupies tur och retur. Båtar till ön går varje halvtimma mellan 09.00 och 14.00. Tror det är något inträde till grottorna också, men det är inte speciellt mycket pengar. Det var några år sedan jag åkte men jag har för mig att det tar lite mer än en timma med båten från Gateway of India till Elephanta. Räkna med 2 timmars resa och 2 timmar på ön...
Transfer runt om i mumbai och goa, vad är smidigast/billigast/snabbast??
Det beror lite på hur långt du skall. Korta avstånd kan man ju gå, det är gratis

taxi är utmärkt om man skall lite längre, se bara till att taxin kör på taxameter, inte på fastpris. Det är aldrig någonsin bättre att köra på fastpris. Taxibilarna med gammal taxameter visar ett gammalt pris, då finns det en konverteringstabell i taxin så att man kan översätta taxameterns pris till dagens pengavärde.
Skall man åka långt så är lokaltåg grymt bra. En resa som kostar 500 rupies med taxi går på 7 rupies med tåg och går betydligt snabbare.
Lokalbussar finns och är billiga!
Hur stort är goa egentligen, går det att "upptäcka" hela goa på min tid där?
Goa är ca 11 mil långt fågelvägen. Om du hyr MC i Goa så hinner du med att upptäcka otroligt mycket på den tiden.
Jag har lagt upp en del av mina turer på
http://www.everytrai...?user_id=268260
Vilka delar av mumbai bör jag bo i/hålla mig till för att få ut så mkt som möjligt av min tid där? Eftersom att det finns extremt mkt att se, tänkte typ som att man brukar hålla sig på manhattan när man är i new york för första gången.
Åk direkt ner till Colaba! Jag kan rekommendera Bentleys Guesthouse (ca 1600 rupies per natt) och Hotel Volga (800 per natt) som båda är trevliga hotell i "rätt" område. På kvällen bör du ta en tur till Marine Drive eller "queens necklace" som det kallas. Skönt att bara promenera där på kvällen, fullt med folk! Hanging Gardens i Malabar Hills är fint! Chowpatty Beach är trevligt vid solnedgången!