Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Vägkarta Över Goa?

• Please log in to reply
3 svar på detta ämne

#1 eliza

eliza

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-01-12
  • Till:till Goa

Postad 12 December 2011 - 11:46

Har tänkt hyra motorcykel i stället för scooter denna gång när vi åker till Goa. Är det någon som vet var man kan köpa en bra karta över vägarna?
Vill ju köra runt o ha lite koll på var man är :)
Är det nåt speciellt man ska tänka på när man kör på "stora" vägar... har hört att man ofta blir stannad av polis som bötfäller/vill ha mutor.
Några speciella "papper" på mc:n som man ska ha med sig osv....
:D

#2 Hannannas

Hannannas

Buse

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa

Postad 12 December 2011 - 16:12

Visa inläggeliza på 12 December 2011 - 11:46 sade:

Har tänkt hyra motorcykel i stället för scooter denna gång när vi åker till Goa. Är det någon som vet var man kan köpa en bra karta över vägarna?
Vill ju köra runt o ha lite koll på var man är :)
Är det nåt speciellt man ska tänka på när man kör på "stora" vägar... har hört att man ofta blir stannad av polis som bötfäller/vill ha mutor.
Några speciella "papper" på mc:n som man ska ha med sig osv....
Körkort och internationellt körkort krävs, då ska det gå bra, men precis som du har jag också hört historier om poliser som vill ha mutor trotts att allt är i sin ordning. De kan påpeka att tutan inte fungerar, att du missat nån regel eller vad som helst så lite kontanter med på färden skadar inte.
Som jag förstår så är det betydligt färre poliskontroller på småvägarna så håller man sig på dem ska det vara lugnt.

Kartor ska nog gå och köpa på plats, det kan ju inte bara vara de där "turistkarortorna" de själva har. =) Det går nog att fråga sig fram om det.

Själv kommer jag fortsätta puttra omkring på scooter, det passar mig bra. =) Nu är det bara 4 dagar kvar till avresan! =D

#3 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 14 December 2011 - 09:23

Inga kartor jag har hittat har varit särskilt bra (vägarna stämmer ofta inte, iallafall inte småvägarna). Jag har letat mig fram, jag kan ta mig genom nästan hela Goa utan att behöva åka Highway mer än en liten liten stund. Jag har lagt upp några av våra resor på Everytrail där man kan följa hur vi har åkt. Oftast har det varit omkring Palolem eller fårn Palolem till Panjim.

Polisen är oftast bara på stora vägen, där måste man ha hjälm, det måste man inte på småvägarna (även om det självklart är att rekommendera). För att köra lagligt skall man ha körkort och internationellt körkort, men jag har inget av det... Även om man har alla papper i ordning så kommer polisen att vilja ha något, dom brukar börja på 1000-2000 rupies men det brukar räcka med 100-200.

Dom vill se körkort, försäkring etc., kolla så att du får försäkringspapper när du hyr.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#4 eliza

eliza

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-01-12
  • Till:till Goa

Postad 14 December 2011 - 10:25

Ok.. tack för tipsen. Ska ha vårt "basläger" i Calangute men kommer att åka och hälsa på Finn nere i Pathnem och då måste vi väl åka highway en bit iaf.
:D

Liknande ämnen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar