Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Hur Är Det Med Myggen?!

palolem mygg allergi

• Please log in to reply
4 svar på detta ämne

#1 Sofie

Sofie

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 30 November 2011 - 14:41

I detta forum verkar man kunna få svar på ALLT! Då jag är allergisk mot de flesta insektsbett, inklusive myggbett, vore det bra för mig att veta hur det brukar vara på myggfronten i Palolem med omnejd i januari. Jag är van att ta med mig det jag behöver för att skydda mig men jag vill ju inte släpa på saker i onödan!

När man tittar på olika beach huts står det nästan alltid att de har myggnät runt sängen, men t ex bilderna från My Soulmate visar inga nät... Här är mina frågor:
  • Myggor ute? Många eller få? Aktiva när?
  • Myggor inne? I beach huts, på guest houses?
  • Myggnät att köpa på plats?
  • Andra bitande/stickande insekter?
Sen undrar jag lite över hur svalt det kan bli på nätterna?

Jag vill vara förberedd så att jag kan ha en så allergifri resa som möjligt!
Sofie

#2 FasterSvenne

FasterSvenne

Veteran

• Members
  • 274 Inlägg:
  • PlatsLjusdal, Sweden

Postad 01 December 2011 - 01:47

Det är betydligt mera mygg i Sverige sommartid än det är i Indien. Om man inte befinner sigg vid träskområden o liknande förstsås. Indiska myggen är mest aktiva på kvvällen precis efter solnedgången. Senare på natten brukar de lugna sej.  De flesta någorlunda okej guesthouses o liknande brukar ha myggnätöver sängen (upphissat i taket). Vill du va säker så kan du ta med dig ett hemifrån Sverige, men det finns bra sorter att köpa billigt i Indien litta varstans. Inomhus brukar de flesta ha en elektrisk mackapär med ngn slags myggolja i som när den är igång får myggen att ogilla rummet. Bra myggspiraler finns också men de luktar illa, fast kan va bra att ha på verandan. Har du takfläkten igång vill de heller inte vara i rummet, de klarar inte att flyga då. På ställen tex nära stranden där det mest hela tiden blåser även nattetid är de inte heller aktiva.

Dett finns bra myggsprejer i Indien, och tex salvan Odomos som de inte heller gillar. Anklarna är det mest utsatta stället. Det finns också ngn slags små knott som jag tycker är jobbigare för de betten kliar mera. Sandloppor kanman bli biten av om man tex övernattar på stranden (många stränder får man dock inte sova på). Sen finns det bedbugs (dvs loppor) i tex madrasser o kuddar, fast de  är inte särskilt vanliga, om man inte ska sova på de allra billigaste ställena.

Små svarta myror finns litta varstans men bits inte vad jag vet, de jagar fatt på allt ätbart så lämnar man nåt framme så är de där.

Tusenfotingarna (Centipedes) är ett fanstyg efsom de bits rejält men håller nästan aldrig till på stigar ellr gångar, bara där det finns gräs ellr löv på marken.

Det blir som kallast runt ca +20 gr  på nätterna december-januari. De flesta sover bara med ett tunt lakan over sej, pga att det vanligtvis är varmare än så.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Sverige sommartid är ofta mkt värre än i Indien, tex bromsarna.

#3 Hannannas

Hannannas

Buse

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa

Postad 01 December 2011 - 09:13

Visa inläggSofie på 30 November 2011 - 14:41 sade:

I detta forum verkar man kunna få svar på ALLT! Då jag är allergisk mot de flesta insektsbett, inklusive myggbett, vore det bra för mig att veta hur det brukar vara på myggfronten i Palolem med omnejd i januari. Jag är van att ta med mig det jag behöver för att skydda mig men jag vill ju inte släpa på saker i onödan!

När man tittar på olika beach huts står det nästan alltid att de har myggnät runt sängen, men t ex bilderna från My Soulmate visar inga nät... Här är mina frågor:
  • Myggor ute? Många eller få? Aktiva när?
  • Myggor inne? I beach huts, på guest houses?
  • Myggnät att köpa på plats?
  • Andra bitande/stickande insekter?
Sen undrar jag lite över hur svalt det kan bli på nätterna?

Jag vill vara förberedd så att jag kan ha en så allergifri resa som möjligt!
Sofie
Ju närmre vattnet du bor ju mer mygg, även om det inte är väldigt många ens då. Många guesthouses har inte myggnät då de ligger längre upp på land och det helt enkelt inte är lika mycket mygg där.
Myggnät kan du köpa själv om du vill men det finns där det behövs och annars brukar man kunna be om det. Serviceviljan i Goa är överlag ganska hög; ber du om något så får du oftast ett "ja" till svar men sen kan det ta halva dagen för att det ska lånas en skoter och åkas till grannbyn för att prata med någons brorsas morsan kusin som har n sån pryl du ville ha. =)

Nu kom jag av mig lite.=)
Men som sagt, myggoljor och sprayer finns på plats att köpa och de verkar vara effektivare än de man får tag på här.

#4 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 01 December 2011 - 13:01

För några år sedan när jag var nere så var det 8 grader varmt på natten. Man gick och la sig på kvällen med bara ett lakan över sig och fläkten på, sedan vaknade man vid tre-fyra på natten och frös så att man skakade, tog på sig tre filtar och stängde av fläkten för att kunna sova. Nästa gång man vaknade hade solen gått upp och det var sjukt varmt i hyddan.

Temperaturskillnaderna blir betydligt mer påtagliga när man bor i cocohut än om man bor i ett betonghus.

Den bästa myggsprayen tycker jag är Odomos, gärna i kombination med myggnät och en sån där sak man sätter i eluttaget! Det viktiga är att inte klia sönder myggbetten eftersom andra insekter kan sätta sig i såren och infektera dom.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#5 Sofie

Sofie

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 17:05

Tack för bra svar! Nu vet jag vad jag behöver ha med mig på min resa. Myggmaskinerna är jag van vid från somrar i Grekland...
Sofie

Liknande ämnen

Similar topic not found

Also tagged with palolem, mygg, allergi

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar