Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Åka Lokalbuss

Goa palolem buss

• Please log in to reply
5 svar på detta ämne

#1 Sofie

Sofie

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 21 November 2011 - 17:12

Jag gillar att åka lokalbuss så mycket som möjligt när jag är ute och reser och nu vill jag veta allt om lokalbussar i Goa! Jag tänker mig att bo i Palolem - vart kan man åka lokalbuss därifrån? Hur går det till med busshållplatser/stop, betalning, komfort ;-) :rolleye: , avgångstider etc?  Hur tar man sig längre sträckor i Goa om man inte vill hyra motorcykel/bil etc? Hur är avstånden tidsmässigt - jag antar att km-sträckan inte alltid säger så mycket om hur snabbt man tar sig fram...

Kom med era bästa tips och kunskaper kring detta!
Sofie

#2 Hannannas

Hannannas

Buse

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa

Postad 21 November 2011 - 17:29

Visa inläggSofie på 21 November 2011 - 17:12 sade:

Jag gillar att åka lokalbuss så mycket som möjligt när jag är ute och reser och nu vill jag veta allt om lokalbussar i Goa! Jag tänker mig att bo i Palolem - vart kan man åka lokalbuss därifrån? Hur går det till med busshållplatser/stop, betalning, komfort ;-) :rolleye: , avgångstider etc?  Hur tar man sig längre sträckor i Goa om man inte vill hyra motorcykel/bil etc? Hur är avstånden tidsmässigt - jag antar att km-sträckan inte alltid säger så mycket om hur snabbt man tar sig fram...

Kom med era bästa tips och kunskaper kring detta!
Sofie
I Palolem avgår bussarna från korsningen vid huvudgatan, det står vart den ska på en lapp i framrutan plus att chauffören går omkring och hojtar vart den ska. Framför allt kan du ju ta dit till Margao och därifrån till vartsomhelst.
Komforten är väl lite sisådär, trångt, varmt, hårda säten, ingen direkt fjädring men rätt okej ändå. =)

Längre sträckor kan man åka antingen med buss eller taxi, jag har faktiskt åkt mest taxi av ren bekvämlighet. Det går betydligt snabbare och man kommer precis dit man vill med taxi men samtidigt har det ju sin charm att kuska runt med buss.
Jag tror att du med bil kan ta dig från längst i norr till längst ner i söder på 2-3 timmar om det inte är någon trafik, du har solen i ryggen och tur,  med buss kan det nog ta en hel dag om du har otur. =)

Tyvärr har jag inte koll på avgångstider och priser men det finns det nog andra som har.

#3 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Till:Goa, Indien

Postad 21 November 2011 - 17:30

Lokalbuss går aldeles utmärkt att åka. Man betalar kontant till "konduktören" och det kostar 5-30 rupies dom flesta sträckor. Det är utan tvekan det billigaste sättet att ta sig runt i Goa, men man får ha god tid på sig. Bussarna stannar ju till överallt. Men det går gott om bussar och det är väldigt lätt att få hjälp att hitta rätt buss etc.

Goa är dock ganska litet, det skönaste sättet att ta sig runt är utan tvekan motorcykel/scooter. Jag åker alltid småvägar så mycket som möjligt för att undvika trafik och trafikpoliser. Jag har haft med mig GPS och spelat in en del av turerna på Everytrail
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#4 Sofie

Sofie

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 21 November 2011 - 17:54

Visa inläggHannannas på 21 November 2011 - 17:29 sade:

Längre sträckor kan man åka antingen med buss eller taxi, jag har faktiskt åkt mest taxi av ren bekvämlighet. Det går betydligt snabbare och man kommer precis dit man vill med taxi men samtidigt har det ju sin charm att kuska runt med buss.
Jag tror att du med bil kan ta dig från längst i norr till längst ner i söder på 2-3 timmar om det inte är någon trafik, du har solen i ryggen och tur,  med buss kan det nog ta en hel dag om du har otur. =)

Det kommer säkert att bli någon bussresa för mig! Vad kostar det ungefär att åka taxi? Gör man upp om pris innan eller kör de med taxameter?
Sofie

#5 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Till:Goa, Indien

Postad 21 November 2011 - 18:39

Att åka mellan stränder är alltid fastpris. Det är ytterst ovanligt att hitta en taxi som vill köra på taxameter i Goa (även om det finns i t.ex. Panjim).

Jag fotograferade taxipriserna från flygplatsen 2008.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#6 Hajjen

Hajjen

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 19:14

Någon som vet när sista bussen går vardagar Madgaon - Palolem?

Liknande ämnen

Also tagged with Goa, palolem, buss

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar