Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

- - - - -

Tips om Agonda

• Please log in to reply
12 svar på detta ämne

#1 maxxxx

maxxxx

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 14 November 2011 - 23:57

Hej Alla glada
Vi åker ner hela familjen till Goa den 25:e nov i 2 veckor.
Blir nog Arambol första veckan, gillade det stället, lite mer känsla av  
småstad, och sedan funderar vi på Agonda,
någon som vet nåt om det stället,
Vi var i Palolem förra vintern och
det va ju ett helt Ok ställe, borde väl vara ganska lätt o hitta boende
vid den här tiden, julruschen har ju inte startat ?
Vi kanske ses där nere, jag är lätt o känna igen med påse på magen ;)
Hej hopp
//Mats

#2 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 15 November 2011 - 11:23

Agonda har vuxit otroligt mycket dom senaste åren. Det finns gott om boenden där!

När det gäller tips så är mitt bästa tips Souvlaki-stället. Tyvärr var det stängt förra året, jag vet inte om det kommer att vara öppet denna säsongen. Dom har sjukt god souvlaki iallafall! :)

Sedan kan man ju alltid kika in på spökhotellet!
Postad bild
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#3 Ann N

Ann N

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:
  • PlatsGBG
  • Nästa resa:2011-11-25
  • Till:GOA

Postad 16 November 2011 - 20:55

Visa inläggmaxxxx på 14 November 2011 - 23:57 sade:

Hej Alla glada
Vi åker ner hela familjen till Goa den 25:e nov i 2 veckor.
Blir nog Arambol första veckan, gillade det stället, lite mer känsla av  
småstad, och sedan funderar vi på Agonda,
någon som vet nåt om det stället,
Vi var i Palolem förra vintern och
det va ju ett helt Ok ställe, borde väl vara ganska lätt o hitta boende
vid den här tiden, julruschen har ju inte startat ?
Vi kanske ses där nere, jag är lätt o känna igen med påse på magen ;)
Hej hopp
//Mats

Hej Mats!
Reser ni ut Sth. Arlanda den 25/11, Apollo, så hamnar vi troligen på samma Flyg, ner. :wub:
Arambol? Måste in och kolla kartan, gillar småstäder!

Har du lust att berätta lite mer om Arambol eller någon annan här som vet mer???
Men närhet till havet och stranden är ett måste för mig!

Jag håller som bäst på att se om jag kan få till en 28 dagars, på det utresedatumet, till ett bra pris!

Jag reser ensam, Ljus blond, 1,60, röd/svart jacka + svarat byxor, röd/grå/svart Rygga som handbagage.
Ser du mig på Flygplatsen el i planet, så kom gärna fram o hälsa!

Mvh <3  Annita (Ann N)

#4 maxxxx

maxxxx

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 17 November 2011 - 17:23

Visa inläggAnn N på 16 November 2011 - 20:55 sade:

Hej Mats!
Reser ni ut Sth. Arlanda den 25/11, Apollo, så hamnar vi troligen på samma Flyg, ner. :wub:
Arambol? Måste in och kolla kartan, gillar småstäder!

Har du lust att berätta lite mer om Arambol eller någon annan här som vet mer???
Men närhet till havet och stranden är ett måste för mig!

Jag håller som bäst på att se om jag kan få till en 28 dagars, på det utresedatumet, till ett bra pris!

Jag reser ensam, Ljus blond, 1,60, röd/svart jacka + svarat byxor, röd/grå/svart Rygga som handbagage.
Ser du mig på Flygplatsen el i planet, så kom gärna fram o hälsa!

Mvh <3  Annita (Ann N)
Hej Ann !
Arambol e ju som en liten småstad med massor av restauranger, livemusik, butiker, yogaklasser men inte den kritvita strand man hittar i Thailand
Norra delen av stranden är väl den del det händer mest och där ligger det guesthouses med havsutsikt.
Antagligen så hamnar vi på samma dormitory första natten.
Ha det gott
//Mats

#5 Ann N

Ann N

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:
  • PlatsGBG

Postad 17 November 2011 - 18:23

Visa inläggmaxxxx på 17 November 2011 - 17:23 sade:

Hej Ann !
Arambol e ju som en liten småstad med massor av restauranger, livemusik, butiker, yogaklasser men inte den kritvita strand man hittar i Thailand
Norra delen av stranden är väl den del det händer mest och där ligger det guesthouses med havsutsikt.
Antagligen så hamnar vi på samma dormitory första natten.
Ha det gott
//Mats

Tack för ditt svar Mats!
Låter trevligt, hoppas jag får tid att ta en tur förbi och kolla in den lilla staden, m en övernattning kanske?

Har du rest med Apollo till GOA förr?
Vet du vart o hur Apollo har sitt Övernattnings ställe, i vilken ända av staden och i vilken standard det är?

Sist jag var nere (2008) så var det med Fritidsresor och det flerbäddsrummet  "Tork Vinds liknande loft"  :o
Där man kunde hitta det mesta under takbjälkarna, där både det ena och andra flög ut och in mm.
Denna upplevelse kunde jag faktiskt vara utan.
Men det var helt klart en upplevelse, som jag aldrig glömmer!
Så nu är jag ju i o för sig lite förberedd på hur det värsta kan se ut. :rolleye:

Trevlig resa!
Vi ses om vi råkas!
<3 Annita (Ann N)

#6 maxxxx

maxxxx

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 17 November 2011 - 19:39

Visa inläggAnn N på 17 November 2011 - 18:23 sade:

Tack för ditt svar Mats!
Låter trevligt, hoppas jag får tid att ta en tur förbi och kolla in den lilla staden, m en övernattning kanske?

Har du rest med Apollo till GOA förr?
Vet du vart o hur Apollo har sitt Övernattnings ställe, i vilken ända av staden och i vilken standard det är?

Sist jag var nere (2008) så var det med Fritidsresor och det flerbäddsrummet  "Tork Vinds liknande loft"  :o
Där man kunde hitta det mesta under takbjälkarna, där både det ena och andra flög ut och in mm.
Denna upplevelse kunde jag faktiskt vara utan.
Men det var helt klart en upplevelse, som jag aldrig glömmer!
Så nu är jag ju i o för sig lite förberedd på hur det värsta kan se ut. :rolleye:

Trevlig resa!
Vi ses om vi råkas!
<3 Annita (Ann N)
Du kan vara lugn, åtminstone om det är samma dorm som förra året, då va det superfräscht
helt nyrenoverat.
Tror det va i Calangut, men är inte säker.....
men det visar sej.
Ses på flyget :)

#7 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Till:Goa, Indien

Postad 17 November 2011 - 22:20

Jag trodde inte att någon faktiskt utnyttjade den där natten som ingår. Det är ju så att dom MÅSTE erbjuda minst 1 natt för att kunna sälja det som en paketresa eftersom dom annars konkurrerar med reguljärflyget vilket inte är tillåtet. Många charterbolag där första natten ingår är alltså knappt tänkt att någon skall utnyttja den första natten så ofta kan det vara en lagerlokal med lite sängar.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#8 Ann N

Ann N

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:
  • PlatsGBG

Postad 18 November 2011 - 03:54

Visa inläggfabian på 17 November 2011 - 22:20 sade:

Jag trodde inte att någon faktiskt utnyttjade den där natten som ingår. Det är ju så att dom MÅSTE erbjuda minst 1 natt för att kunna sälja det som en paketresa eftersom dom annars konkurrerar med reguljärflyget vilket inte är tillåtet. Många charterbolag där första natten ingår är alltså knappt tänkt att någon skall utnyttja den första natten så ofta kan det vara en lagerlokal med lite sängar.

Hej Fabian!
Tack för en trevlig www.sida här.
Har fått så jätte många tips och annat här + kontakter mm.

Jo, vi märkte det med den dåliga standarden på övernattnings rummen, 1:a gången vi åkte ner 2008, med Fritidsresor! Hmmm....
Det blev en smärre CHOCK, för alla som klev av Bussen där, mitt i bäcksvarat mörkret ,mycket sent på kvällen / för-natten.

Var av min fråga till Mats!
Då jag har mycket dålig erfarenhet av 1:a nattens rum  innan "Torkvind 1800-tals stuk "

Vi kom till en stor öppen Torkvinds liknade utrymme med bjälklags plåttak, där både fåglar och fladdermöss flög ut och in + små kryp mm.
Jag hade hellre sovit på en höskulle i ladan!!!

En så brant trappa upp, att den nästa lutade baklänges, rena undret att ingen ramlade i den.  Rakt upp mot natthimlen gick den,  i 2 vån.
Vi var nog 10- 15 pers. som släpptes av där, i alla åldrar och rese typer inkl. familjer med relativt små barn.
Jag tror aldrig jag har sett en busschaför, ha så brottommed att komma iväg, som han som släppte av oss.
Ingen viste vart vi skulle och han bara pekade mitt in i Bäck mörkret, mins ej om det var strömavbrott också den kvällen??? Svart var det!!!!

Så numera reser/seglar jag aldrig utan Pannlampan med, för det har en tendens att bli Bäck-svart lite över allt där jag vistas. = Natt människa!

Vilket kaos och vilket ståhej med alla protester och andra reaktioner. De stackars Indierna såg vettskrämda ut och jag förstår dem.
För det var rena Lynch-stämning och sent på kvällen/för natten. "Alla kände sig GRUNDLURADE!"
Alla slogs om de få dubbelrummen (2st? minns ej) som de erbjöd, till mer pengar och lika dålig standard, men de hade 4 egna väggar omkring sig mm

Oj oj oj oj...! Man viste inte ens om man vågade lämna sin väska där och
om den stod kvar eller var uppäten av allt som rörde sig, när man kom åter.
Vi ville ju se oss lite omkring + köpa vatten + bröd till "Frukost på Torkvinden" med Vattenkokaren.

De använder sig av den klassiska Lapplands lås, för dörrarna, på utsidan dessutom.
= Planka under handtaget och så såg han så lycklig ut och bara skrattade.

Jag fick hjärtat i halsgropen och undrade om det var så det skulle vara på morgonen,
när vi ville komma ut ur "Torkvinden",
Att det var en planka på utsidan dörrhandtaget, inkl. vidare transport till någon ej existerande plats.
Vi var bara kvinnor kvar på "Torkvinden", männen hade de släpat i väg med ner till källaren.

Alla Indier började soppa högt och lågt och överallt,
så de hade nog inte förväntat sig att det skulle komma några dit överhuvudtaget.
Som Fabian skrev!

Hur vi kom fram dit i bäcksvarat mörkret mitt i natten,
över alla Jordhögar trasiga cementmurare mm. utan att slå ihjäl oss????
Det är fortfarande ett under +
jag som just fått en akut revbensskadad uppe i flyget på nedresan,
pga en medresenär fick ett Ep-anfall och ramlade över mig
och jag ramlade vidare in i ett armstöd och knäckte ett par revben på vänstersidan,
som var ett stort ??? För jag viste inte hur mjälten hade klarat sig?
Då det svullnade upp så kraftigt över området + jätte ont + så jag var ju inte så rörlig precis +
rätt tunga resväskor, "med allt bra o ha"  för man vet ju inte "hur och vad" med Indien 1:a gången mm.

När vi kom åter hem efter vatten och bröd köp + mat till "Torkvinds logementet"  
tog vi plankan med oss in i rummet och använde den som dörrlås från insidan.
Indierna bara skrattade!!!
Vi viste ju inte om de hade en ny planka på utsidan på morgonen???

Jag sov inte mycket den natten pga. allt som rörde sig både inne i rummet och utanför.
Det var en klar upplevelse på många områden, Det skall jag lova.

Men det hela var mycket dåligt av Fritidsresor:
Att ej informera om att det var så långt under standard,
För då kunde alla Flyg-stols resenärer,
haft en möjlighet att boka ett riktigt hotellrum redan 1:a natten.
"Därför som jag söker billiga/bra, TIPS här!"

Vi var rätt många, som hamnade på Torkvind och Källar logementet.
För det var ett vrak pris på 1995:- /14 dagar runt Påsken (2008)
Så det var ju många som redan hade klart med Visum fixande, sedan tidigare på säsongen.

Hela den resan fortsatte att gå i långt under normal standard,
men med väldigt många annorlunda upplevelser och minnen.
Vart vi än skulle och jag som hade svårt att röra mig ändå, som det var med revbensskadan mm.

Så därför vill jag ge Indien en NY chans och se allt det som jag ville se,
men EJ orkade pga. revbensskada och de dåliga vägarna.
Som var = nära till Punkterad lunga i alla guppen.

Det var min Storry om "1:a natten i INDIEN 2008"  Vilken Födelsedags present????
Den slår nästan det mest som jag har upplevt, men här var jag inte ensam.

Det var jag på "Gibralta, när jag blev inlåst i vandrarhems muren"
Hua mig! Ditt åker jag nog inte igen, utan "Jätte Björnen" med mig.

Sov Gott alla! Vi hörs eller ses! <3 Annita (Ann N)

#9 Nili

Nili

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 20 November 2011 - 11:30

Hej alla! Vilket fantastiskt forum, här hittar vi ju massor av tips. Vi reser också fredag 25:e november, om en vecka alltså - iiiiiii! Vi har tänkt börja i Palolem och sedan ta oss upp längs kusten. Agonda är ett av ställena jag funderat på. Såg spännande ut med spökhotellet som Fabian tipsade om, har det något speciellt namn och var ligger det? Första resan till Indien för oss, ska bli så kul!

#10 Hannannas

Hannannas

Buse

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:
  • Till:Goa

Postad 20 November 2011 - 15:46

Visa inläggNili på 20 November 2011 - 11:30 sade:

Hej alla! Vilket fantastiskt forum, här hittar vi ju massor av tips. Vi reser också fredag 25:e november, om en vecka alltså - iiiiiii! Vi har tänkt börja i Palolem och sedan ta oss upp längs kusten. Agonda är ett av ställena jag funderat på. Såg spännande ut med spökhotellet som Fabian tipsade om, har det något speciellt namn och var ligger det? Första resan till Indien för oss, ska bli så kul!
Det är lite svårt att hitta dit om man inte får hjälp faktiskt och det kan vara svårt att få. Första gången vi försökte ta oss dit så såg vi ruinerna från södra delen av stranden men det finns ju inga ordentliga vägar. När vi frågade i restaurangerna på stranden så visste de inget alls, trotts att vi pekade på ruinerna så verkade det som om de inte hade en aning om vad som fanns där. Något annat nämn känner jag inte till och det ligger några hundra meter inåt land från södra delen av Agondas strand.
Som tur var mötte vi Fabian och fick en guidad tur dit några dagar senare. =)

Ta på er riktiga skor och strunta i flipflopsen och sen får ni som ta er via stigar och liknande för att ta er dit, det är faktiskt riktigt häftigt att se. Jag har inte tagit mig dit strandvägen utan åkt scooter och tagit mig dit från sidan så att säga, det är lite svårt att förklara.
Glöm inte att ta med er vatten, det är en svettig promenad. =)

#11 Nili

Nili

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 20 November 2011 - 16:49

Visa inläggHannannas på 20 November 2011 - 15:46 sade:

Det är lite svårt att hitta dit om man inte får hjälp faktiskt och det kan vara svårt att få. Första gången vi försökte ta oss dit så såg vi ruinerna från södra delen av stranden men det finns ju inga ordentliga vägar. När vi frågade i restaurangerna på stranden så visste de inget alls, trotts att vi pekade på ruinerna så verkade det som om de inte hade en aning om vad som fanns där. Något annat nämn känner jag inte till och det ligger några hundra meter inåt land från södra delen av Agondas strand.
Som tur var mötte vi Fabian och fick en guidad tur dit några dagar senare. =)

Ta på er riktiga skor och strunta i flipflopsen och sen får ni som ta er via stigar och liknande för att ta er dit, det är faktiskt riktigt häftigt att se. Jag har inte tagit mig dit strandvägen utan åkt scooter och tagit mig dit från sidan så att säga, det är lite svårt att förklara.
Glöm inte att ta med er vatten, det är en svettig promenad. =)

Det där lät ju riktigt spännande =) Vi ska förmodligen vara i Agonda någon dag, så kanske vi laddar vattenflaskan och prova hitta spökhotellet. Är det bara något mat tittar på utifrån eller kan man även gå in? Eller, man kanske inte vill det! =) Man kanske inte kommer ut - fniss! Börjar ha ordentligt med resfeber nu, vi har bestämt oss för att boka första natten på My Soulmate, eventuellt stannar vi där längre. Inväntar svar från Fabian hur man tar kontakt med My Soulmate. Tack för svaret! Ha de gott!

#12 Hannannas

Hannannas

Buse

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:
  • Till:Goa

Postad 20 November 2011 - 17:46

Visa inläggNili på 20 November 2011 - 16:49 sade:

Det där lät ju riktigt spännande =) Vi ska förmodligen vara i Agonda någon dag, så kanske vi laddar vattenflaskan och prova hitta spökhotellet. Är det bara något mat tittar på utifrån eller kan man även gå in? Eller, man kanske inte vill det! =) Man kanske inte kommer ut - fniss! Börjar ha ordentligt med resfeber nu, vi har bestämt oss för att boka första natten på My Soulmate, eventuellt stannar vi där längre. Inväntar svar från Fabian hur man tar kontakt med My Soulmate. Tack för svaret! Ha de gott!
Man ska absolut gå in. Det bor en Indier där som tjänar som "vakt/guide", han kommer alltså följa efter er, inte prata med er men ändå vilja ha pengar av er när ni går, han bor i ett rum i ena änden av hotellet. Vi har försökt smyga oss förbi när vi gått in men oftast han han kommit ikapp oss senare.
Det är faktiskt en häftig och vacker upplevelse att gå dit. Man ser verkligen vilket lyxhotell det skulle ha blivit, det var nästan klart när bygget stoppades på grund av strandskyddet och lokalbefolkningens protester.

#13 Alex7x8x

Alex7x8x

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 13:24

Kan varmt rekommendera Agonda beach. Palolem är grymt men är man ute efter att verkligen koppla av så är Agonda bättre. Där finns en del restauranger och hyddor på stranden men inte i närheten så som Palolem. Kan rekommendera "Monsoon" som ägs av tyskar och enligt all tyskar som bodde där var bra och rent. Vägg i vägg med Monsoon ligger "Fusion" som är verkligen avslappnat.... men det kan ha att göra med en sötaktig röklukt som ligger där konstant. :-)

Liknande ämnen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar