Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

Ta med hund till Indien

• Please log in to reply
5 svar på detta ämne

#1 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 23 February 2011 - 22:34

Är det någon som har erfarenhet av att ta med hund till Indien? Inte för semester utan att flytta dit på heltid.

Vilka vaccinationer skall man ta? Vilka tillstånd behövs? Hur fungerar det med flyget etc?

Någon som haft med sig hund till Indien eller något annat land i Asien?
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#2 FasterSvenne

FasterSvenne

Veteran

• Members
  • 274 Inlägg:
  • PlatsLjusdal, Sweden

Postad 31 July 2011 - 23:59

Varje flygbolag verkar ha sina egna regler för att transportera djur, det är krav på hur buren ska vara osv. Såvitt jag har fattat det så är det Jordbruksverket som bestämmer karantän-reglerna, och hunden måste sitta i karantän när den kommer hem till Sverige. Det blir sannolikt mkt dyrt. Tag kontakt med någon veterinär så kan denne ta reda vart du ska vända dig. Hunden måste vara chip-märkt,  avmaskad plus att ha fått rabies-vaccin. Du kan kolla på
www.jordbruksverket.se

#3 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 01 August 2011 - 10:02

Jag har faktiskt kollat upp en del på egen hand sedan jag startade tråden.

Jordbruksverket har en väldigt kortfattad artikel om vad som gäller vid utförsel av hund och katt, den går ut på att man skall kontakta respektive ambassad för att ta reda på reglerna. Det är först när man tar hem sitt husdjur som jordbruksverket har något att säga, dom har en betydligt mer utförlig artikel om att föra in hundar och katter från länder som inte är listade (t.ex. Indien).

Dom flygbolag jag pratat med berättar att om hund + bur väger mindre än 6 kilo får man ta med det som handbagage, vår hund väger 2,2 kilo så det kommer att gå galant. Jag tror att vi kommer att flyga med Turkish Airlines, dom har en sida om vad som gäller med sällskapsdjur på flyget.

Sajten Pet Vacations har en bra artikel om att ta med sig hund till just Indien. Man måste möta upp en vetrinär på flygplatsen när man landar som gör en hälsoundersökning. 30 dagar efter ankomst skall man göra ytterligare en undersökning, thats it. Ingen karantän eller liknande.

Jag tror att vi kommer använda oss av Pet Vacations eller liknande företag för att se till att allt pappersarbete blir ordentligt gjort.
Är just nu i Sverige...

#4 FasterSvenne

FasterSvenne

Veteran

• Members
  • 274 Inlägg:
  • PlatsLjusdal, Sweden

Postad 02 August 2011 - 21:35

Okej, det låter ju galant ! Min frågeställning när jag pratade med Jordbruksverket drygt 1.5 år sedan var litta mera komplicerat, jag ville bla kunna åka en rundresa i Asien med mina 2 katter . Men det skulle bli för krångligt, o han jag pratade med sa att kravet p karantän vid hemkomsten till Sverige skulle troligen stå kvar. Så jg tyckte det skulle vara i drygaste laget för katterna, o dumt att utsätta dem för för mkt stress. Och min äldsta katt Bjarne  (ca 20år) dog i våras. Men Simba är piggelin, så man får väl se hur det blir. Inom EU är det ju inga problem att resa med djur nu.

#5 LFredrikJonsson

LFredrikJonsson

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 16:35

Gick det bra Fabian? Vi funderar på att ta med vår labbe nästa gång, men han är tyvärr för tung för att ha som handbagage så tips om bolag där du kan betala för att ha honom i kabinen uppskattas för det finns inte en chans att han ska behöva åka som cargo... han har epilepsi.

#6 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 03 February 2012 - 19:29

Vi har inte åkt ner med ninja ännu, vi skall ordna alla vaccinationer under sommaren och så flyttar vi ner i december. Det är ju karantän för att få komma hem, så om man inte skall vara i Indien en längre tid så rekommenderar jag att man lämnar hunden hemma. Jag kommer att rapportera här på forumet om hela processen att ta med hund ner till Indien.
Är just nu i Sverige...

Liknande ämnen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar