Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

* * * * * 1 Betyg

Visum till Indien

• Please log in to reply
597 svar på detta ämne

#41 joohan

joohan

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 21 November 2007 - 17:53

Hej, hur fungerar det med internet-betalning? Kvittot jag får säger inte att jag fört över pengar eller till vem (det är ju dessutom ganska lätt att förfalska). Har jag missat någon referens? typ OCR eller Meddelande?

Går det att betala flera samtidigt och ska man i så fall göra en betalning i taget, sa alla får ett varsitt kvitto till respektive ansökan?

Tack för hjälpen

Johan

#42 Bosse_A

Bosse_A

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 72 Inlägg:

Postad 21 November 2007 - 18:24

Man bara skriver ut godkända betalningar och skickar med detta. Sedan kan ju ambassaden kolla på sitt konto att betalningen inkommit innan de skickar tillbaka visumet.
//Bosse

#43 thocar

thocar

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 5 Inlägg:

Postad 25 November 2007 - 07:03

fabian,extremt bra guide!! jag hittade den tyvärr efter att jag redan ansökt om visa, självklart så gjorde alla fel man kunde göra men nu efter 5 veckor så ska passen vara på väg hur som helst har du någon erfarenhet av andaman? vi åker till mumbai 19 dec sedan direkt transfer inrikes madras/portblair. har inget bokat vad gäller boende på andaman vet eller inte var vi ska ta vägen hört talas om corbyns cove och havelock skulle verkligen uppskatta lite tips om denna ögrupp.
på vägen hem sedan stannar vi i mumbai ett par nätter och har inte bokat något boende så jag söker hotel med ljus och lykta vi stannar bara 3 nätter som man vill hitta något boende som ligger bra till.
Hälsningar Thomas

#44 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 25 November 2007 - 11:08

Jag har ingen erfarenhet av Andamanderna, men jag får hänvisa till följande tråd: http://forum.asien.s...ndamanerna.html

I denna tråden pratar vi visumansökningar :)
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#45 Peter

Peter

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 26 November 2007 - 20:33

Hej,
Jag skall åka till Indien och Jobba. Allt kommer att vara helt inofficiellt, då jag som egenföretagare har ett uppdrag av ett Holländskt företag som har kontor i Chennai
Min fråga är då. Är det bäst att söka turistvisa eller är det lätt att få "jobbvisa". Vad är risken med att vara där i jobbet på ett turistvisa?

Och en annan fråga. Ta sig från Goa till Chennai. Är det bäst/roligast/enklast/... att flyga eller ta tåget och hur lång tid tar tåget? Hyra bil i Indien?

Har noll koll än så länge. Kan man ramla in på Ambassaden och få visa över dagen denna tid på året, någon som testat?

Tack på förhand
Peter

#46 Arthura

Arthura

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 27 November 2007 - 10:54

Peter sade:

Kan man ramla in på Ambassaden och få visa över dagen denna tid på året, någon som testat?

Tack på förhand
Peter

Jag var på Indiska ambassaden i fredags och fick mitt visum på eftermiddagen. Betalade det på plats. Man kan hämta det mellan kl.16-17.

Jag var där till öppningstiden kl.9, men fick vänta 1,5 timme innan jag expedierades. På eftermiddagen tog det 45 min, men då var jag där 15.45.

#47 Peter

Peter

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 27 November 2007 - 15:11

Arthura sade:

Jag var på Indiska ambassaden i fredags och fick mitt visum på eftermiddagen. Betalade det på plats. Man kan hämta det mellan kl.16-17.

Jag var där till öppningstiden kl.9, men fick vänta 1,5 timme innan jag expedierades. På eftermiddagen tog det 45 min, men då var jag där 15.45.

Oki, tack. Har försökt att ringa men dom svarar inte. Får väl sätta mig på tåget till stockolm då och hänga på låset till ambassaden.

/Peter

#48 Henrykgoa

Henrykgoa

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 28 November 2007 - 10:55

Jag vill fråga om foto måste vara exakt framifrån, kan det inte vara lite i profil?
Vad händer när man har lämnat foto med mörkare bakgrund? Skickar dem tillbaka? Har någon erfarenhet av det? För övrigt vill jag tacka för all information jag har fått.

#49 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 29 November 2007 - 15:31

Jag vet inte, jag har alltid lämnat in en sådan bild som efterfrågas.
Är just nu i Sverige...

#50 Henrykgoa

Henrykgoa

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 06 December 2007 - 22:36

Min fru åkte till Stockholm och fixade visum på en dag, så snart kan vi i väg

#51 efternatten

efternatten

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 07 December 2007 - 15:54

Jag undrar om de i Indien är noga med att namnen ska vara exakt rättstavade? Har fått tillbaka ett pass där de stavat fel på själva visumet.. Är det någon som haft erfarenhet av detta eller ska vi skicka tillbaka passen?
Sara!

#52 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 08 December 2007 - 11:30

Det ar ett vanligt fel, inga problem sa lange man kan forsta att det ar ditt namn (det skall inte sta Ove Svensson om du heter Katarina Johansson).
Är just nu i Sverige...

#53 Kalonn

Kalonn

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 08 December 2007 - 13:55

Ang. internet betalning, skriv ditt namn i text meddelande/referens i stället för OCR.
Välj den engelska versionen då du skriver ut visa formuläret. På den svenska har ambasaden missat andra sidan. Mao det är 2 st sidan ett.

Jag har några tillägg/rättelser ang Fabians översättning

Punkt. 1 Skriv alla dina namn och med stora bokstäver

Punkt. 7 Titta i passet vad det står. Tex du är född på Umeå lassarett men dina föräldrar bodde i Vännäs kommun, då står det att du är född i Vännäs.

Punkt. 8 ZIP: = postnummer

Punkt. 9 Skriv ditt eget namn och kontaktuppgifter, om de behöver mer uppgifter om dig. Kontakter vid tex olyckshändelser skrivs på punkt 23.

Punkt. 18 Skriv None om det är första gången du besöker Indien och lämna punkt 19 tom

#54 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 09 December 2007 - 15:15

Korrigerade lite i min post, dock är jag lite osäker på det här med 1 och 7.

På 16 gånger i Indien har jag inte skrivit ALLA mina namn någon gång, och jag har alltid skrivit att jag varit född i Göteborg, har aldrig stött på problem.
Är just nu i Sverige...

#55 enstorstark

enstorstark

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Postad 09 December 2007 - 21:44

Om man ska åka sista minuten och vet inte än vilken datum- vad ska man skriva till andra delen av nummer 16 ("Period of stay in india (Dates) From___ to ____") ?

Jag vet att jag ska skriva när jag tidigast kan tänkas åka under "Date of Departure from Sweden"

Och... nummer 19 är lite konstigt: Reason for visiting India frequently. Vad ska man säger om man inte åka "frequently"? It's my first time!

#56 enstorstark

enstorstark

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Postad 09 December 2007 - 21:56

Vad dum jag är....Har just nu läst Fabian's första post:

Citat

Period to stay in India (Dates) From __ To__
Här behöver du inte fylla i något.

#57 Åse.1988

Åse.1988

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 11 December 2007 - 18:59

Jag måste bara säga att om man ska söka visum hos Indiska Ambassaden behöver man skicka in ett halvår innan man ska åka eller så. Vi skickade in flera månader innan, men vi glömde skicka med passen, och dom på Indiska Ambassaden hörde inte av sig, så vi fick veta det veckan innan vi skulle åka, och skickade då upp passen. Dagen innan vi skulle åka skulle vi hämta ut visumena så vi åkte till Ambassaden i Stockholm för att få det fixat, men när vi väl var där så hade dom ändå inte fixat dom. Och dom på Indiska Ambassaden är väldigt otrevliga!!

#58 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 13 December 2007 - 08:31

Man skall INTE skicka dem 6 månader innan man åker, detta kan resultera i att man får ett visum som inte blir gilltigt!

Många gånger struntar dom i vad man har skrivit för inresedatum samt utresedatum, utan ger visum från den dagen dom får passen.

Att glömma att skicka med sina passa när man ansöker om visum leder givetvis till problem, men det är ju självförvållat, det står mycket tydligt på visumansökan att passen skall skickas med.
Är just nu i Sverige...

#59 Kalonn

Kalonn

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 16 December 2007 - 16:41

Hej
Nu har ambasaden rättat visumformuläret, så nu finns den på svenska.

#60 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige

Postad 17 December 2007 - 09:07

Grymt! :D

Då behövs inte min guide längre :(
Är just nu i Sverige...

Liknande ämnen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar