Hoppa till innehåll

Välkommen till Asien.se

Hej och välkommen till Asien.se, forumet för oss som gillar att resa i Asien. Jag som driver forumet heter Fabian Mossberg och har rest mycket i Indien, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips, precis som många andra av medlemmarna här på forumet. Oavsett om du reser första gången eller om du känner Asien utan och innan så vill vi gärna ha dig här på forumet!

Just nu är du inloggad som gäst, du kan läsa alla inlägg som skrivits på forumet men du kan inte vara med och delta själv. Det är helt gratis att bli medlem, så vänta inte längre utan registrera dig idag!

Bli medlem

Guest Message by DevFuse

* * * * * 1 Betyg

Visum till Indien

• Please log in to reply
597 svar på detta ämne

#581 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:
  • Till:Indien

Postad 02 February 2012 - 10:34

Om någon missat det så är det alltså ett helt nytt visumformulär som gäller nu (sedan den 30e jan tror jag), och det gamla är ej längre giltigt. Jag provade det igår. Det är förmodligen lättare att fylla i än det gamla men innehåller fler och "konstigare" frågor. Man kan inte använda å, ä och ö längre. Utskrift och liknande går till på samma sätt som tidigare.

En spännande nyhet är att man kan välja "trans" som kön! Det jobbigaste var nog att fylla i en massa detaljer från ens förra vistelse, som visuminformation, var man bott osv.

Ang. fotot så mejlade jag TT Services nyligen och de bekräftade att både 3.5 x 4.5 (mest standard) och 5 x 5 går bra för turistvisum. Tar man fotot hos en fotograf kostar 5 x 5 en hundring extra. I fotoautomater tror jag man får 3.5 x 4.5 men är inte säker. Jag tar alltid 3.5 x 4.5 på Expert för två hundra kronor (fyra bilder).

Ser fram emot Fabians guide, som jag tror kommer ta honom en bra stund att skriva... ;)

#582 Maggie

Maggie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:
  • PlatsSkåne
  • Nästa resa:2012-03-09
  • Till:Goa

Postad 04 February 2012 - 11:40

Ahh...nu ser jag...verkligen inte så enkelt att fylla i... :)...jag hann precis få mitt visum enligt det gamla konceptet...Förhoppningsvis kommer en svensk översättning... :)

#583 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 16:15

Fick mitt nya visum idag, skickade in det med rekommenderad post onsdag förra veckan och fick alltså tillbaka det idag onsdag. Så det tar ungefär en vecka med post just nu.

Om någon är intresserad så bytte jag ut å, ä och ö mot aa, ae och oe i min ansökan. I förra forumuläret kunde man ju använda å, ä och ö, men det går alltså inte nu. Det är möjligt att man kan använda a, a och o också, vilket jag gör när jag bokar tågbiljetter med Cleartrip, men jag skrev på det officiella sättet nu eftersom det är seriösa papper och det gick alltså bra. Så är man osäker kan man göra som jag gjorde. Heter man Göran Åberg blir det då alltså GOERAN AABERG i visumet. Har tidigare varit i kontakt med Polismyndigheten som säger att a, a och o är helt fel men att många företag inte vet det, så många människor är osäkra på vad som gäller vid boking av flyg, visumansökningar etc. Om man tittar längst ner på passet ser man att ens namn är skrivet med AA, AE och OE, och det är ju utfärdat av en myndighet.

#584 maxvolym

maxvolym

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 Inlägg:

Postad 14 February 2012 - 07:18

Några frågor angående den nya ansökan:

1. Educational Qualification - Vad väljer man om man endast avslutat gymnasiet?

2. Varför är det bara obligatoriskt att fylla i "Given name" alltså förnamn. Men det är inte obligatoriskt att fylla i efternamn.

3. Ska det vara alla ens förnamn eller bara det första namnet i Passet?

4. Visible identification marks - Vad skriver man om man inte har några?

Några frågor..
Det är säkert inte så krångligt men eftersom jag ska skicka mitt pass vill jag inte riskera att göra fel och göra om hela proceduren.

Tacksam för svar!

mvh
andreas

#585 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 14 February 2012 - 09:35

1. Educational Qualification - Vad väljer man om man endast avslutat gymnasiet?

Jag minns inte exakt vilka alternativ som fanns, men om jag minns rätt valde jag något i stil med other, NA eller vad det nu kan tänkas stå där. Jag blev själv lite ställd då jag också bara gått gymnasiet. Det fanns inget direkt alternativ där som motsvarade gymnasieutbildning om jag minns rätt (t.ex. high school). Det indiska formuläret är inte riktigt anpassat efter hela världens skolsystem så man får nog chansa lite. Jag tror de är extra snälla nu i början då det inte finns någon färdig steg-för-steg-guide på hemsidan.

2. Varför är det bara obligatoriskt att fylla i "Given name" alltså förnamn. Men det är inte obligatoriskt att fylla i efternamn.

Det tyckte jag också var udda, men jag fyllde i efternamn ändå. Känns enormt dumt att inte göra det.

3. Ska det vara alla ens förnamn eller bara det första namnet i Passet?

Given name(s) betyder i såna här sammanhang nästan alltid samtliga "förnamn" (vad vi i Sverige kallar förnamn, eller tilltalsnamn + mellannamn). Jag skrev alla. Det gör jag alltid när det inte finns fält för både för- och mellannamn. Och jag skriver dem i den ordning de står i passet.

Min tumregel är alltid att få ansökan att vara så lik passet som möjligt. På födelseort står det t.ex. församlingen jag tillhörde vid födseln snarare än staden jag föddes i, trots att det är en storstad, och jag skriver alltid församlingen just för att den står i passet. Det är rätt många svenskar som har sin församling snarare än stad under födelseort i passet och det är mystiskt.

4. Visible identification marks - Vad skriver man om man inte har några?

Då skriver du NA eller N/A, vilket betyder typ "jag har läst och förstått frågan men den går inte att svara på". N/A står för not applicable ("ej tillämplig"). I Sverige lämnar vi bara fält tomma men i Indien skriver man NA eller N/A. Såna här frågor är mest till för att identifiera dig om du hittas död nånstans.

Ifall du inte visste det så är detta ett helt nytt formulär och det är säkert många frågor personalen på TT själva är osäkra på. Jag tror de är mer flexibla än man tror i många fall, och jag tror inte du nekas visum för att du inte vet vad din biologiska pappa du aldrig träffat från Zulustammen i Sydafrika heter i efternamn eller vilken stad han föddes i.

Vet inte om du kollat igenom hela men alla dina frågor kommer från första sidan -- det är typ 5 sidor som ska fyllas i sen. :D

#586 maxvolym

maxvolym

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 Inlägg:

Postad 14 February 2012 - 10:49

Tack för svaret!

ok, jag såg det nu ;)
p.s då har jag fler frågor:

Vad menas med?

1. Duration of Visa (in Months)
2. Reference Name in SWEDEN

#587 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 14 February 2012 - 11:12

Duration of Visa: Jag skrev bara en 6:a, eftersom turistvisum är på 6 månader.

Reference Name: Någon de kan kontakta om de hittar dig död, du hamnar i fängelse eller liknande. T.ex. morsan eller din fru.

#588 Telican

Telican

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 18:35

Hej!

Jag är lite fundersam över några av frågorna. Först undrade jag angående "Town/City of birth", ganska enkel fråga men i mitt pass står det Karl Johan (gammalt VC i majorna som inte finns längre), ska jag då skriva Göteborg eller hur noga är de?

Sedan undrade jag över "Place of issue". Jag utfärdade passet hos polismyndigheten i Kronobergs län men det får ju inte plats, ska jag bara ange Ljungby som den lilla staden heter?

Jag såg dessutom att någon annan här på forumet hade angett "Other" på education. Men motsvarar inte gymnasiet "Below Matriculation"?

Jag vet att det säkert är uppenbara frågor men jag är väldigt rädd för att något ska bli fel.

Tack på förhand!

#589 kerisa

kerisa

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 17 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 18:46

Visa inläggTelican på 21 February 2012 - 18:35 sade:

Hej!

Jag är lite fundersam över några av frågorna. Först undrade jag angående "Town/City of birth", ganska enkel fråga men i mitt pass står det Karl Johan (gammalt VC i majorna som inte finns längre), ska jag då skriva Göteborg eller hur noga är de?

Sedan undrade jag över "Place of issue". Jag utfärdade passet hos polismyndigheten i Kronobergs län men det får ju inte plats, ska jag bara ange Ljungby som den lilla staden heter?

Jag såg dessutom att någon annan här på forumet hade angett "Other" på education. Men motsvarar inte gymnasiet "Below Matriculation"?

Jag vet att det säkert är uppenbara frågor men jag är väldigt rädd för att något ska bli fel.

Tack på förhand!

Du ska skriva exakt som det står i passet ! alltså  Karl Johan  resp Kronobergs lan vad gäller utbildning så kollar de knappast vad du pluggat ;-)

#590 Telican

Telican

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 19:38

Visa inläggkerisa på 21 February 2012 - 18:46 sade:

Du ska skriva exakt som det står i passet ! alltså  Karl Johan  resp Kronobergs lan vad gäller utbildning så kollar de knappast vad du pluggat ;-)

Jo men jag tänkte eftersom Karl Johan är en vårdcentral och de frågar efter en stad. Men jag litar på dig! Så jag tar bort Polismyndigheten och skriver bara Kronobergs Laen (det som står under myndighet i passet)?

Sedan så undrade jag vad de menar med Citizenship/National Id No? :)

#591 deknas

deknas

Nykomling

• Members
  • PipPipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 21:15

Hej Telican,

Ang. födelseorten citerar jag från min post ovan:

"Min tumregel är alltid att få ansökan att vara så lik passet som möjligt. På födelseort står det t.ex. församlingen jag tillhörde vid födseln snarare än staden jag föddes i, trots att det är en storstad, och jag skriver alltid församlingen just för att den står i passet. Det är rätt många svenskar som har sin församling snarare än stad under födelseort i passet och det är mystiskt."

Jag har alltid skrivit det som står i passet, och aldrig nekats visum. Jag hade alltså inte skrivit Göteborg utan det som står i passet om jag vore du.

Place of issue: "POLISMYNDIGHETEN I SKÅNE" fick inte plats heller (det som står i mitt pass), så jag skrev bara SKAANE senast. Inga problem för mig. Om det står "POLISMYNDIGHETEN I KRONOBERGS LÄN" i ditt pass hade jag skrivit KRONOBERGS LAEN, om det får plats. Annars bara KRONOBERG.

Vet faktiskt inte det där med utbildningen, men jag valde som sagt inget av alternativen och det var inga problem där heller.

National ID No är ditt svenska personnummer. Tror inte det är obligatoriskt då inte alla länder har ett sådant system, men jag skrev det iallafall. YYMMDD-NNGC

Detta inlägg har redigerats av deknas: 21 February 2012 - 21:19

#592 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 21 February 2012 - 21:45

Jag har pratat med TT Services, dom säger att man skall använd A, A och O istället för Å, Ä och Ö. Däremot vet jag att både A, A och O samt AA AE och OE har blivit godkända.

Jag har snickrat ihop en ny guide, den ligger på http://www.indien.se/visum/

Jag behöver skriva rent den och fixa till den lite, men alla ni som vill och har tid får gärna kika igenom den och se om ni hittar några felaktigheter eller oklarheter. Jag kommer att uppdatera guiden i denna tråd inom kort!
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#593 Telican

Telican

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 22 February 2012 - 18:09

Visa inläggfabian på 21 February 2012 - 21:45 sade:

Jag har pratat med TT Services, dom säger att man skall använd A, A och O istället för Å, Ä och Ö. Däremot vet jag att både A, A och O samt AA AE och OE har blivit godkända.

Jag har snickrat ihop en ny guide, den ligger på http://www.indien.se/visum/

Jag behöver skriva rent den och fixa till den lite, men alla ni som vill och har tid får gärna kika igenom den och se om ni hittar några felaktigheter eller oklarheter. Jag kommer att uppdatera guiden i denna tråd inom kort!

Perfekt! Tackar och bockar!

#594 AVI

AVI

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:
  • PlatsNorrtälje, Sweden
  • Till:Indien - Rajasthan

Postad 25 February 2012 - 08:40

Om man har Double-  eller Multiple Entrancies - finns det da nagon
minimitid tid mellan "Entrancies"  som maste passera innan man kan atervanda till Indien?

Nagon namnde 60 dagar.....

#595 fabian

fabian

Indienfantast

• Admin
  • 2532 Inlägg:
  • PlatsSverige
  • Nästa resa:2012-10-01
  • Till:Goa, Indien

Postad 25 February 2012 - 11:19

Visa inläggAVI på 25 February 2012 - 08:40 sade:

Om man har Double-  eller Multiple Entrancies - finns det da nagon
minimitid tid mellan "Entrancies"  som maste passera innan man kan atervanda till Indien?

Nagon namnde 60 dagar.....

Det har inte att göra med om man har double eller multiple utan om man har tourist, business eller employment t.ex.

Tourist visa har en gräns på 60 dagar mellan inresorna.
Är just nu i Sverige...

Goa, Palolem, Calangute, Agra, Indien
Skall du resa bort? hyr ut din lägenhet och spara pengar!

#596 Antonee

Antonee

Nykomling

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 01 March 2012 - 23:53

Måste man fylla i att man tidigare varit i indien om man har bytt pass? Kan man skita i det eller måste man leta upp det gamla passet och leta reda på visumnumret där?

EDIT: En fråga till:

Förra gången bifogade jag ett rekomenderat brev innuti min ansökan, som jag har förstått det från TTservices så behöver man inte göra detta utan bara betala 86:- extra så skickar dem passet i ett rekomenderat brev?

Detta inlägg har redigerats av Antonee: 02 March 2012 - 00:00

#597 Vrana

Vrana

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 02 March 2012 - 12:09

Hejhej, en lundabo här som har lite frågor kring fotot. Jag tog fotot inne på malmborgs i den där lilla passfotoautomaten, men ser nu på ttservices hemsida att fotot specificeras som 5x5 cm, och att ansiktet måste täcka 70%, på passfotot täcker mitt kanske 50%. Vet någon  ett bra ställe att få dessa bilder tagna på?

Har en fotoskrivare men vill nog hellre att det blir rätt på första försöket.

Tackar på förhand!

#598 Jojje

Jojje

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 12 March 2012 - 07:51

1.5 Vad är 60-dagarsregeln och vem gäller den för?

60-dagarsregeln gäller enbart för turister. Det måste gå minst 60 dagar mellan din senaste utresa från Indien till nästkommande inresa.  60-dagarsregeln gäller inte om du besöker grannländer till Indien. Regeln börjar enbart att gälla om du besöker ditt hemland mellan inresorna till Indien. De enda undantagen som ges är akuta situationer eller att du går till FRRO (finns oftast i direkt anslutning till poliskontoren) innan din första hemresa. De kan då utfärda ett tillstånd att återkomma till Indien inom 60 dagar.

Klippt fran ttservices hemsida. Men detta galler inte. Har suttit pa den Indiska Ambassaden hela morgonen har i Kathmandu och fortvivlat forsokt saga "att i Sverige sager de att det ar lugnt". Daremot kan man fa ett re-entryvisum mot en liten slant.

Liknande ämnen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar