1. Educational Qualification - Vad väljer man om man endast avslutat gymnasiet?
Jag minns inte exakt vilka alternativ som fanns, men om jag minns rätt valde jag något i stil med other, NA eller vad det nu kan tänkas stå där. Jag blev själv lite ställd då jag också bara gått gymnasiet. Det fanns inget direkt alternativ där som motsvarade gymnasieutbildning om jag minns rätt (t.ex. high school). Det indiska formuläret är inte riktigt anpassat efter hela världens skolsystem så man får nog chansa lite. Jag tror de är extra snälla nu i början då det inte finns någon färdig steg-för-steg-guide på hemsidan.
2. Varför är det bara obligatoriskt att fylla i "Given name" alltså förnamn. Men det är inte obligatoriskt att fylla i efternamn.
Det tyckte jag också var udda, men jag fyllde i efternamn ändå. Känns enormt dumt att inte göra det.
3. Ska det vara alla ens förnamn eller bara det första namnet i Passet?
Given name(s) betyder i såna här sammanhang nästan alltid samtliga "förnamn" (vad vi i Sverige kallar förnamn, eller tilltalsnamn + mellannamn). Jag skrev alla. Det gör jag alltid när det inte finns fält för både för- och mellannamn. Och jag skriver dem i den ordning de står i passet.
Min tumregel är alltid att få ansökan att vara så lik passet som möjligt. På födelseort står det t.ex. församlingen jag tillhörde vid födseln snarare än staden jag föddes i, trots att det är en storstad, och jag skriver alltid församlingen just för att den står i passet. Det är rätt många svenskar som har sin församling snarare än stad under födelseort i passet och det är mystiskt.
4. Visible identification marks - Vad skriver man om man inte har några?
Då skriver du NA eller N/A, vilket betyder typ "jag har läst och förstått frågan men den går inte att svara på". N/A står för not applicable ("ej tillämplig"). I Sverige lämnar vi bara fält tomma men i Indien skriver man NA eller N/A. Såna här frågor är mest till för att identifiera dig om du hittas död nånstans.
Ifall du inte visste det så är detta ett helt nytt formulär och det är säkert många frågor personalen på TT själva är osäkra på. Jag tror de är mer flexibla än man tror i många fall, och jag tror inte du nekas visum för att du inte vet vad din biologiska pappa du aldrig träffat från Zulustammen i Sydafrika heter i efternamn eller vilken stad han föddes i.
Vet inte om du kollat igenom hela men alla dina frågor kommer från första sidan -- det är typ 5 sidor som ska fyllas i sen.